Tager i på restaurant med ungerne på slæb?

Turen går til…

Sommerferien for Fam. Hornbech Christensen 2019 går til Frankrig. Først med bil, og så med båd, og endelig er vi fremme og endelig er vi fremme  ♪♫♫ (skal naturligvis synges i bedste Kaj og Andrea stil!)

Vi har faktisk været vidt omkring i år, for at finde svaret på overskriften. Vi startede med at støde på billige flybilletter til Indonesien, men nåede ikke at tage beslutningen i tide. Tror alligevel at den laaange flytur med ungerne gjorde at vi ikke fik trykket på bestil knappen mens tid var. Derefter snakkede vi om øhop i det græske, hvilket virkelig også talte til mig, der virkelig gerne ville rejse lidt rundt i år, i stedet for bare at være et sted i 14 dage. Og faktisk var det netop det øhop der fik os til at kigge på noget vi faktisk allerede talte om for et par år siden, nemlig at leje en flodbåd.

Og det er så præcis hvad vi har gjort, lejet en flodbåd som vi skal ligge og cruise rundt i, i en lille uges tid og jeg GLÆDER mig kan jeg godt sige jer. Jeg kan virkelig mærke at det var det helt rigtige valg i år. Jeg havde virkelig lyst til at vi skulle gøre noget anderledes end vi har prøvet før, få en på opleveren, uden det kun betød at rejse til et andet land, men hvor alt lidt alligevel lignede noget vi har prøvet før.

Det her ligner i hvert fald ikke noget vi har prøvet før. At det så endte med at blive i Frankrig vi skulle sejle rundt, var faktisk først noget vi fandt ud af da vi begyndte at undersøge det hele lidt nærmere. Vi troede egentlig mest at flodbådskonceptet hørte hjemme i Holland, men da vi fik undersøgt det lidt nærmere kan man både sejle på floderne, i Holland, Frankrig, Italien og sågar Portugal som er et af vore absolutte yndlingsferiemål. Ja faktisk kunne man leje en flodbåd i Venedig og sejle på små floder næsten helt hjem til min veninde der jo bor i skønne Veneto, det kan i måske huske fra vores lille guide vi lavede for ikke så længe siden, da jeg besøgte hende i Italien.

Men der var en ting der trak i det Franske, og det er simpelthen noget så turistet men også noget jeg husker som fuldstændig magisk fra min barndom, nemlig Disneyland Paris. Det er virkelig noget jeg husker som en helt særlig oplevelse, da jeg var der med mine forældre og søstre. Vi har gået og ventet på at Loui lige blev stor nok til at kunne huske det, og få noget ud af det, men at Noah samtidig ikke var blevet for stor til overhovedet at få lidt tryllestøv med i rygsækken. Så det var simpelthen det der afgjorde det, i år skulle det være.

Så hele turen ender med at se nogenlunde ud som følger: Vi kører afsted fredag, når nok ca. til Hamborg hvor vi så finder et hyggeligt sted at spise aftensmad, og overnatte. Dagen efter skal vi have tilbagelagt nogle km, men med nogle gode stop på vejen, det ene af dem bliver uden tvivl ved en Rodelbahn, det har vi gjort før og det var simpelthen så skide skægt for os alle 4. Så fortsætter vi ned til Baden-Baden hvor vi finder et sted at sove. Vi har ikke været der før, men der skulle være en rigtig fin lille vandretur til et vandfald, og en helt skøn park med pool og lækker natur, her tænker jeg vi nyder formiddagen før vi hopper i karaten igen, og daffer mod Frankrig. Flodbåden vi har lejet, ligger i byen Sireuil og ligger et godt stykke nede i Frankrig. Man sejler fra og til samme by, man kan også gøre det på andre måder, men da vi har bilen med, er det klart at fortrække at lande der hvor bilen holder parkeret. Og der ligger massere af små hyggelige byer langs floden, til at man ikke behøver lægge til samme sted som man har været. Vi har lejet vores båd gennem firmaet Seatravel, vi undersøgte gennem flere firmaer, men Seatravel kendte vi fra et vennepar der har brugt dem tidligere, de er danske, og de har bare en virkelig god service. Der er ærlig talt mange ting at tage stilling til, både ang. Bådtype og område og her har de altså bare været helt suveræne til at hjælpe. Valget af båd er faldet på denne lækre dame, en Nicols sedan 1000.

Den passer til vores behov, har faktisk endda en dobbelt kahyt mere end nødvendigt, men da vi jo kører til Frankrig, har vi en del bagage og jeg kan afsløre at skabe i sådan en flodfrækkert ikke er så store i det, så det er nok meget godt med lidt ekstra plads. En anden grund til at valget faldt på en Nicols båd var at man kan tilleje en, og hold nu fast, pool man kan hægte bagpå båden. Og inden jeg får det til at lyde alt for ekstravagant, så er en pool jo i samme størrelsesforhold som alt andet på sådan en flodfætter, men stadig! Prøv lige at overveje hvor cool ungerne kommer til at synes det er at kunne sejle rundt liggende i et udendørs badekar.

Pssst og jeg skal da så meget sidde der om aftenen, når ungerne sover, med et glas lækker fransk rødvin!

Jeg håber virkelig at denne her tur på de franske floder kan få os helt ned i gear, og få en masse fede oplevelser sammen som familie. Vi skal fiske og forhåbentlig fange en fisk eller to til grillen, vi skal spille kort og bade i floden, og vi skal alle sammen på styrmandskursus jeg er sikker på det bliver skide godt, og forhåbentlig noget vi har lyst til igen engang.

Når vi så ender tilbage i Sireuil så har vi lige et par dage, som vi vil lade stå åbne til hvad vi nu måtte have lyst til, vi har dog gjort os nogle tanker og fundet lidt steder vi kunne overnatte og så må vi se hvad det ender med. Et af de steder vi har kigget på er campingpladsen Huttopia Rillé og deres meget fine safari telte. Men der findes mange af den slags i Frankrig, så vi skal nok finde noget godt.

Men så slutter roen også der, for herefter går turen til Disneyland Paris og deres nye resort Les Villages Nature Paris. Og det er jo ikke fordi vi med vilje vil afskrive roen og samværet, men realistisk set så er sådan nogle steder jo bare action packed og man vil gerne nå at se det hele. Men jeg håber at det også bliver en skøn oplevelse, der kan give ungerne samme drys af magi som jeg følte dengang jeg var der første gang.

Efter 4 overnatninger her og 2 dage i selve parken, så vender vi så småt næsen hjemad igen. Og her lader vi altså alle døre stå åbne, for der må budget og energi simpelthen være det der styrer slagets gang. HA! Som om der er budget tilbage på det tidspunkt, men okay så overtræk og energi.

Alt i alt glæder vi os bare helt vildt, og vi holder tidlig sommerferie i år, så der er slet ikke så længe igen!!